التهاب مزمن در دوران بارداری با تاخیراتی در رشد عصبی فرزندان ارتباط دارد

25 فوریه 2020 - در خانم های باردار، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی و اضطراب می تواند شانس تاخیر در یادگیری، مشکلات رفتاری و مشکلات بهداشت روان را در سالهای ابتدایی زندگی در فرزندان افزایش دهد.

یک مطالعه جدید که در ژورنال Biological Psychiatry منتشر شده است، شواهد تاثیر التهاب مزمن درجه پایین - که در خانم های باردار، چاق، مبتلا به دیابت، دارای فشار خون بالا، مبتلا به افسردگی و اضطراب رایج است-، را بر افزایش خطر تاخیر در رشد عصبی در دوران کودکی تقویت نمود.

محققان برای مدت طولانی در مورد نقش التهاب مزمن مادران بر تغییر مسیرهای توسعه عصبی که منجر به پیامدهای نامطلوب در كودكان می شود، مشکوک بودند. مطالعات اولیه بر روی حیوانات، نشان داد که التهاب مادر به عنوان یک مکانیسم در بروز تاخیر در رشد و توسعه ی عصبی در فرزندان نقش دارد.

پرفسور پلینا گیرچنکو، نویسنده ی اول این مقاله، متخصص اپیدمیولوژی و محقق گروه روانشناسی و گفتار درمانی در دانشگاه هلسینکی فنلاند گفت: یافته های ما یک استراتژی درمانی بالقوه را برای کاهش قرار گرفتن در معرض التهاب در دوران بارداری و بهبود نتایج عصبی در کودکان معرفی می کند.

برای تحقیق بیشتر، دکتر گیرچنکو و همکارانش داده های 418 زن باردار و فرزندانشان را در سنین 7 تا 11 سال در فنلاند جنوبی و شرقی تجزیه و تحلیل کردند. اطلاعات زنان از مطالعه ای به نام PREDO تهیه شد، که به منظور پیش بینی و پیشگیری از پره اکلامپسی در دوران بارداری طراحی شده بود، بنابراین در میان این گروه از مادران شیوع زیادی از عوامل خطر از جمله چاقی، دیابت حاملگی و فشار خون بالا مشاهده می شد. این تیم دو نشانگر التهابی مادر را که در سه نقطه ی زمانی در طول بارداری اندازه گیری شده بود، ارزیابی کردند. داده های مربوط به افسردگی و تشخیص اضطراب مادر از ثبت ملی بهداشت فنلاند استخراج شد.

برای کودکان، تیم تحقیقاتی از شبکه گسترده تری استفاده کردند، آنها سوابق پزشکی و گزارش مادران را بررسی نمودند. تأخیرهای رشدی بر اساس گزارش مادران و تشخیص های استخراج شده از ثبت ملی پزشکی فنلاند تعریف شده و شامل تاخیر در پیشرفت های شناختی، حرکتی و اجتماعی بودند.

نتایج نشان داد كه قرار گرفتن در معرض حداقل یكی از شرایط متابولیكی مادر یا عوارض بهداشت روان در دوره ی پرناتال، با خطر دو برابری تاخیر در حوزه های بیشتری از رشد عصبی در دوران كودکی همراه است و همچنین به سطوح بالای التهاب پیش از تولد مربوط می شود. قرار گرفتن جنین قبل از تولد در معرض سطوح بالاتر دو نشانگر التهابی مادر نیز باعث افزایش خطر تأخیر در رشد عصبی کودک می شود. ترکیبی از دو نشانگر ، تاخیر در رشد عصبی کودک را دقیق تر از یک نشانگر به تنهایی پیش بینی می کند.

دکتر جان کریستال، ویراستار مجله ی روانپزشکی بیولوژیکی گفت: این مطالعه تأکید می کند که برخی از عوامل قابل تغییر در بارداری، ممکن است تأثیر منفی محیط های نامطلوب را بر مغز و رفتار در دوران کودکی افزایش دهند.

دکتر گیرچنکو افزود: ما فکر می کنیم برای زنانی که در معرض خطر هستند، مداخله ی قبل از تولد مانند تجویز مکمل های غذایی مرتبط با کاهش التهاب، ممکن است پیشگیری هدفمندی باشد، که باید در مطالعات آینده برای تعیین موثرترین مداخلات بررسی شود. در این مرحله، ما درهایی را برای کشف های بیشتر در این زمینه باز کرده ایم.

دکتر گیرچنکو در نتیجه گیری گفت: ما به آزمایشات مداخله ای برای بررسی نحوه ی واکنش زنان و کودکان به مداخلات مختلف نیاز داریم. این مطالعه همچنین سؤالات جدیدی را در مورد شرایط خاص مادرانه و پیامدهای مختلف کودکی بوجود آورده است. درک این عوامل خطر می تواند به محققان برای طراحی و ارزیابی مداخلاتی به منظور شروع سالم زندگی کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200225/Chronic-inflammation-in-pregnancy-associated-with-neurodevelopmental-delays-in-offspring.aspx